Heineken is veel meer dan brouwer van het bekende Hollandse bier. Het bedrijf is actief in 70 landen en beheert meer dan 250 merken. Maar dat weet lang niet iedereen. Lastig, vooral als je nieuw talent aan wilt trekken. Heineken krijgt jaarlijks weliswaar duizenden sollicitaties binnen, maar de kandidaten zijn lang niet allemaal geschikt. De meeste sollicitanten weten niet wat het bedrijf allemaal doet, hoe de cultuur in elkaar zit en of wat voor persoonlijkheid daarbij past.
Om hier verandering in te brengen, ontwikkelden Cloud Factory, Wefilm en Superhero Cheesecake een speciale tool om de juiste kandidaten naar de vacatures van Heineken te leiden.
Manifest
Wie www.theheinekencompany.com/goplaces bezoekt, komt terecht in de gang van het hoofdkantoor van Heineken in Amsterdam. Je kunt kiezen om eerst het manifest te bekijken. Dit is een filmpje waarin de presentator je meeneemt in de wereld van Heineken en uitlegt hoe groot het bedrijf feitelijk is. Verder maakt hij duidelijk dat je heel veel kansen krijgt om te groeien in de organisatie.
‘Het bedrijf is op zoek naar ondernemende talenten met een sterk karakter’, vertelt Sandrine Huijgen, creative director bij Cloudfactory. ‘Je persoonlijkheid is dus erg belangrijk. Toen Freddy Heineken nog aan het roer stond, nam hij sollicitanten samen met hun partner mee uit eten. Hij zorgde dat de kandidaat – in die tijd vrijwel altijd een man - tijdens het diner werd gebeld en weg moest voor een “urgente zaak”. Vervolgens ondervroeg hij de vrouw over het privéleven en het karakter van haar man. Mede op basis daarvan besliste de directeur of de kandidaat bij het bedrijf paste.’
Samenwerken
Huijgen, die zelf jaren bij het biermerk werkte, bedacht samen met Jessica Kersten (oprichter van Cloudfactory) het concept voor de tool. Het team van Wefilm, onder leiding van regisseur Lennart Verstegen, ging ermee aan de slag.
‘Wij kwamen vooral met het idee, Lennart heeft heel veel veranderd’, zegt Kersten. De groep werkte ook nauw samen met Heineken.
Jongleren met bierflesjes
In de video speelt maar één acteur: de hoofdinterviewer. Alle andere figuranten zijn werknemers van Heineken. ‘Dolf van den Brink, ceo van Heineken Mexico, staat met bierflesjes te jongleren. En Alexander Koch, general manager van de Ivoorkust, vloog speciaal naar Nederland voor de opnames.’ Verstegen: ‘Dat zulke hoge bazen meedoen, zegt veel over de cultuur binnen het bedrijf.’
Persoonlijkheidstest
Wie het manifest heeft gezien, klikt op een deur en komt terecht in zijn sollicitatiegesprek. Deze interactieve video is een persoonlijkheidstest waarbij je telkens A of B moet kiezen. De presentator leidt je door het Heinekengebouw en legt je steeds een dilemma voor. Zou je bijvoorbeeld liever aan de slag gaan met een vertrouwd recept, of een nieuw brouwsel verzinnen? En waar voel jij je meer op je gemak: in een drukke zaal of in een lege ruimte?
De test duurt vijf minuten. Aan het eind zie jij wat voor soort persoon je bent, bijvoorbeeld een avonturier, een ondernemer of een onderzoeker. Niemand past perfect in één hokje, dus je ziet ook in hoeverre jouw karakter je overeenkomt met de andere profielen. Vervolgens kun je doorklikken naar de vacaturepagina van Heineken.
Verstegen: ‘Je kunt de tool meerdere keren doorlopen, maar alleen één profiel kun je delen op social media. De site onthoudt namelijk jouw IP-adres’.
De regisseur legt uit dat de tool technisch slim in elkaar zit. Digitaal bureau Superhero Cheesecake (bekend van The Next Rembrandt) maakte zijn film interactief. Zij zorgden ook dat hij overal ter wereld ‘klopt’. ‘Een simpel voorbeeld is de klok in het kantoor. Die staat overal ter wereld op de lokale tijd’, vertelt Verstegen. ‘Verder moet je in het filmpje ook een maaltijd kiezen. Het “klassieke gerecht” is voor ieder land anders. Voor iemand uit Azië ziet een normale maaltijd er namelijk heel anders uit dan voor een Amerikaan. Verder zie je in het filmpje merken van Heineken voorbijkomen die jij herkent uit jouw omgeving. Zo komt in Azië Tiger Beer langs en in Nederland Amstel.’
Go Places
De tool is niet alleen een soort voorgesprek, maar ook een manier om de kandidaten te vertellen wat zij van Heineken kunnen verwachten. ‘De campagne heet Go Places, omdat dat precies is wat je bij het bedrijf gaat doen’, legt Huijgen uit. ‘Go Places betekent niet alleen dat je in verschillende landen en voor diverse merken kunt werken. Het betekent ook dat je veel ervaring opdoet en snel kunt groeien in je functie. To go places is also to be successful.’
De personeelsafdeling van Heineken heeft vaker bijzondere campagnes. In 2013 verraste het bedrijf stagekandidaten met wel heel onverwachte opdrachten. Zo moesten ze hun flauwgevallen interviewer reanimeren en het gebouw evacueren na een brandmelding. De persoon die dit het best deed, mocht stage lopen op de evenementenafdeling en mee naar de finale van de UEFA Champions League. Het filmpje van de sollicitatieprocedure ging viraal.
Credits:
Credits
Client: Heineken
Sponsors: Chris van Steenbergen, Gianluca Di Tondo, Soren Hagh
Project Lead: Alfonso Aunon Garcia
Project Team: Dario Gargiulo, Nikki van Deijzen, Kelsey Sibley, Stephanie Peels
Heineken Casting director: Saskia den Hollander
Agency: Cloudfactory
Creation: Sandrine Huijgen, Jessica Kersten, Olivier Teepe (digital creative), Michael Diederich (copywriter), Lennart Verstegen (Wefilm)
Managing Partner: Sandeep Chawla
Account director: Lennard Franken
Agency producer: Stefany Rietkerk, Lars Fabery de Jonge, Jeanette Luttik
Traffic manager: Saffron Pape
Production: Wefilm
Director: Lennart Verstegen
Producer: Bo Polak
Executive producer: Tobias Wilbrink, Bas Welling
Offline editor: Nick Rozenberg
Post production: The Compound
Photographer: Jan-Willem Kaldenbach
Styling: Alette Kraan
Set Design: Florian Legters
DOP: Rutger Storm
Music: Paraphrase
Sound: Sauvage Sound
Interactive Design: Superhero Cheesecake
Cast: Thanks for all Heineken Employees who participated.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!